1.2 (e.a.v) Wijdeveld (1983) (Dutch)

The Greeks Remember the Flood (Dutch) in: EuropeRoman

In die tijden, dat wil zeggen tussen de uittocht van Israël uit Egypte en de dood van Jesus Nave, door wiens toedoen dat volk het land van de belofte in bezit kreeg, zijn er door de koningen van Griekenland ter ere van de valse goden ceremonies ingesteld, die in een jaarlijkse viering de herinnering oproepen aan de grote vloed en de bevrijding van de mensen, alsook aan het moeizame leven dat ze toen gehad hadden door hun tochten, eerst naar de hooggelegen gebieden, daarna weer naar de vlakke streken. Ook het klimmen en afdalen van de Luperci langs de via sacra wordt namelijk zo uitgelegd: men zegt dat ze de mensen betekenen die vanwege de overstroming naar de bergtoppen zijn getrokken en bij het zakken van het water weer naar beneden zijn gekomen. In deze tijd zou volgens het verhaal Dionysus, die ook ‘vader Liber’ wordt genoemd en na zijn dood als een god is beschouwd, aan zijn gastheer in Attica de wijnstok hebben leren kennen. Toen zijn er ook muzische spelen ingesteld ter ere van de Delfische Apollo. Dat gebeurde om zijn toorn te stillen, waardoor de Griekse landen meenden met onvruchtbaarheid te zijn geslagen, omdat ze zijn tempel niet hadden verdedigd, die bij een gewapende inval in die landen door koning Dananus in brand was gestoken. Tot de instelling van die spelen werden ze toen door een orakel van de god aangespoord. In Attica was koning Erichthonius de eerste die spelen ter ere van hem instelde en niet alleen van hem, maar ook van Minerva. Daarbij werd olijfolie uitgeloofd als prijs voor de winnaars, omdat volgens hun overlevering Minerva de vrucht van de olijfboom ontdekt had, zoals, Liber die van de wijnstok.

(e.a.i) Latin(e.a.ii) Dyson (1998)(e.a.iii) Sanford and Green (1965)(e.a.iv) Dods (1890)(e.a.v) Wijdeveld (1983) (Dutch)(e.a.vi) Secondary sources

– Wijdeveld, Gerard, Aurelius Augustinus, De Stad van God, (Amsterdam: Ambo, 1983), p. 860.

Leave a comment